Vad är dopet?

Då jag fick mycket respons på mitt förra inlägg om dopet har jag beslutat att skriva ett andra inlägg i ämnet. Jag har nu läst en del artiklar i ämnet och fördjupat mig i vad bibeln säger om detta. 

 

Jag har kommit fram till att huvudorsaken till att kristna har olika uppfattningar i frågan är för att de har olika definitioner på dopet. De två olika definitionerna jag stött på är:

 

1. DOP  –  TRON KOMMER SENARE
Dopet är att ta del av Jesus död och uppståndelse på korset. Detta gör att våra synder blir förlåtna och vi tar emot den Helige Ande som en gåva. Genom dopet förenar Gud oss med allt Kristus har gjort, tron kan komma senare. Men dopet behöver följas av tron för att man ska bli frälst. (http://teologiforum.wordpress.com/2010/06/24/en-argumentation-for-barndopet/)

 

Så att ta emot syndernas förlåtelse är inte detsamma som att bli frälst?

 

2. TRO  –  DOP

Dopet är en konfirmation på att någon har tagit emot Jesus i sitt hjärta och vill lämna sitt gamla liv bakom sig. Det symboliserar döden av den gamla människan (så som Kristus dog på korset) och uppståndelsen av den nya.

 

Med den första definitionen som bakgrund förstår jag mycket väl när folk säger att omdop (/troendedop) är onödigt eller rent ut sagt fel. Med resonemang nummer ett skulle ett omdop vara lika med att säga att Jesus behöver dö på nytt för mina synder och att det han redan gjort inte är bra nog. 

 

Så enligt mig är den viktiga frågan; Vad är dopet? 

 

Apostlagärningarna 8:36–38 (Sv. Folkbibeln):

"När de nu färdades vägen fram, kom de till ett vatten, och hovmannen sade: "Se, här finns vatten. Vad hindrar att jag blir döpt?" Filippus sade till honom: "Om du tror av hela ditt hjärta, kan det ske." Hovmannen svarade: "Jag tror att Jesus Kristus är Guds Son." Han befallde att vagnen skulle stanna, och både Filippus och hovmannen steg ner i vattnet och Filippus döpte honom."

 

Stora Katekesen s.476

"Tron ensam gör personen värdig att till gagn mottaga det frälsande vattnet. Ty emedan det är i de till vattnet fogade orden, som denna gåva framställs och utlovas, kan den inte mottagas på annat sätt än så, att vi med hjärtat sätter tro därtill. Utan tro är gåvan till intet nyttig, även om den i och för sig vore en översvinnelig gudomlig skatt. (SKB, s. 476)"

 

Dessa två texter tolkar jag båda som att dopet borde definieras med påstående nummer två. Jag är nu medveten om att det finns hur mycket som helst att säga i ämnet, men detta är huvudpunkterna jag fått ut av dagens studerande. Enjoy! Kommentarer uppskattas.

Kram

 

Kommentarer
Postat av: Anna B

Hej igen goa Louise!
Du funderar vidare! Bra att vi vill förstå hur Gud vill att vi ska leva våra liv.

För mig handlar det om att Gud ger oss en gåva - frågan är om vi måste vänta med att ge barnen det eller om Gud kan ge gåvan till barnen utan att de först bestämt om de vill ha den. Jag tycker inte texterna säger att de måste vänta med att få den. De kan ta emot gåvan värdigt just för att de är barn.

I första texten du hänvisar till träffar Filippus en vuxen person. Likaså handlar det om vuxna i det som står i Katekesen. Om du inte tror på Gud som vuxen döper du dig heller inte, så visst krävs en tro på Gud för att kunna ta emot gåvan värdigt då.

"Lustigt" nog handlade predikan förra veckan om just dopet! Då sade predikanten bl.a. att:
Dopet är Guds handling! Inte din, inget du gör eller avgör. Utan Gud gör och Gud ger.
Dopet är ingen ceremoni där du inför dig själv, andra och Gud ska visa att DU nu bestämt dig för att följa Gud utan en GUDS handling där Gud ger dig en förnyelse i Anden och förlåtelse från arvssynden.

I Joh. 3:5 står att om du inte är född av vatten och ande kan du inte komma in i Guds rike.
I Mark 10:14 står "låt barnen komma till mig ty himmelriket tillhör sådana som dem".
Missionsbefallningen säger: gör alla folk till lärljungar.
Som jag skrev förut - det står inget om ålder när det gäller dopet.

Arvssynden mellan barnet och Gud tas bort och barnet blir Guds barn. Barnet slipper ta beslutet och får gåvan ändå! Den vuxna kommer till tro och vill sedan ta emot gåvan. Jag ser ingen motsättning i det.

Nu ska jag lämna lite plats för andra att skriva.
;-)
Kram/Anna

2013-06-04 @ 21:33:34
Postat av: Farmor

kära Louise!du är fantastisk på,att gå på djupet!jag ger dej här några bibelord om dopet." Den som tror o tar emot dopet,han kommer att bli frälst" mark.16:16' i galbrevet3:27,står.Ni alla, som blivit döpta till Kristus ,ni har iklätt e r Kris tus.Det är en obegriplig renhet och skönhet som skänks oss i dopet.Hoppas att du har det gott!idag var det studentutsläpp,jag uppvakta Malin med en blomma.J allé,Malin,Eme o Viccan skulle åka hem till Månssons.Stor kram från farmor.

Svar: Tack farmor! Jag tycker det ar intressant. Vad roligt, onskar jag kunde vara dar med er! Kramar fran Louise
Louise Gunnarsson

2013-06-05 @ 17:12:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0