Barn- eller vuxendop?

Alla ni som har någon åsikt i frågan, vad anser ni; barn- eller vuxendop?

 

Acts 2:38 The Message

"Peter said, 'Change your life. Turn to God and be baptized, each of you, in the name of Jesus Christ, so your sins are forgiven. Receive the gift of the Holy Spirit.'" 

 

Acts 2:38 New International Version

"Peter replied, 'Repent and be baptized, every one of you, in the name of Jesus Christ for the forgiveness of your sins. And you will receive the gift of the Holy Spirit.'"

 

Repent = 

1. To feel sorry, self-reproachful, or contrite for past conduct; regret or be conscience-stricken about a past action, attitude,etc.

2. To feel such sorrow for sin or fault as to be disposed to changeone's life for the better.

 

Apostlagärningarna 2:38 Svenska Folkbibeln

"Petrus svarade dem: 'Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då skall ni få den helige Ande som gåva.'"

 

Min fråga är; är tanken att dopet ska va en följd av ett beslut? Dopet är ett tecken på att man lägger det gamla bakom sig och stiger in i något nytt, hur kan detta beslutet tas vid 1 års ålder?

 

Dagens lilla tanke.

Louise


Kommentarer
Postat av: Caroline

Jag föredrar nog barndopet på så sätt att man döps in i Guds familj och sedan tar man beslutet vid konfirmationen. Finns väldigt många olika åsikter om detta och här har du min! :)

kram!

2013-05-22 @ 17:55:40
URL: http://anderssonare.blogg.se
Postat av: Anna B

Hej Louise!
Om du som vuxen kommer till tro på Jesus blir du också medveten om din synd först då och du får ta emot dopets gåva så vuxendopet har sin plats.
Men läs Apostlagärningarna 16:31-34. Fångvaktaren o hela hans familj döptes och det uppfattar jag som att alla oavsett ålder blev det. I Apostl 2:38-39 säger Petrus att alla ska låta döpa sig till syndernas förlåtelse och eftersom vi alla bär på arvssynden så är barnen i lika stort behov av dopet som en vuxen. I GT står att alla barn omskars på åttonde dagen för att Gud skulle sätta sitt tecken på barnet, det är inget beslut från barnet. Vandringen genom Röda Havet är ett tecken på att hela folket, vuxna och barn, blev räddade genom vattnet. Sedan bekräftade folket sin tro när Mose kom ner med stentavlorna (konfan).
Och detta var som jag och Pelle tänker!
Kramar från oss

Svar: Hej Anna!

Vad glad jag blir när jag ser att du läser min blogg! Jag uppskattar att du delar dina tankar så jag får ta del av ett annat perspektiv då de flesta här står mot barndop.

Jag förstår tanken om att ett dop av en hel familj skulle kunna betyda att även bebisar döptes, men det vet vi ju faktiskt inte? Familjen kanske bara bestod av barn gamla nog att ta det beslutet själva?

När det gäller syndernas förlåtelse så tror jag det är något man måste ta ett aktivt val och ångra sig för att få. Omskärelse är ju inget vi uttövar längre men jag kan hålla med om att en förälder vill sätta Guds märke och välsignelse på sitt barn. Men borde inte det kunna ske genom en välsignelse? Ett välkomnande in i församlingen och en välsignelse istället för ett dop.

Hälsa Erika och Pelle!
Kram
Louise
Louise Gunnarsson

2013-05-22 @ 20:52:34
Postat av: Farmor

kära Louise!Dopet är en nådegåva,läs gärna Mark.10-13--16..där säger Jesus: Låt barnen komma till mig och hindra dem icke!Ty Guds rike tillhör sådana" Är man döpt som barn,gäller det hela livet och då ska man icke döpa om sej som vuxen.varma hälsningar far

2013-05-23 @ 20:09:07
Postat av: Farmor

ett tillägg:ni alla som blivit döpta tillKristus,ni har iklätt er Kristus och är därför rena i Guds ögon.Det Kristus gjort i vårt ställe är nu så helt vårt.Detta får vi tro o lita på! Kära morronhälsningar farmor

2013-05-24 @ 07:30:06
Postat av: Anna B

Hej igen Louise!

Egentligen räcker Majas ord men jag måste också få skriva lite mer om dopets gåva!

Först av allt: ingenstans står det i Bibeln om i vilken ålder vi ska låta döpa oss och Jesus säger inte att barnen INTE ska döpas!!

OM VUXENDOP:
Kommer du till tro som vuxen har du först lära känna Gud annars saknar ju dopet betydelse för dig. Så där är det ju naturligt att personen först omvänt sig och sedan tar emot dopets gåva. Precis som Petrus sade när han pratade för judarna: omvänd er och låt döpa er.

OM BARNDOP:
Men Jesus sade: låt barnen komma till mig för de hör himmelriket till!
Dopet är "ett bad till ny födelse genom den Helige Ande", Tit:3.

I dopet renas vi från arvssynden och får tecknet på oss att vara Guds barn!! Varför låta barnen leva i arvssynden när de kan bli pånyttfödda redan som nyfödda?! Jesus gör som sagt ingen skillnad på ålder utan säger att ALLA ska döpas, Matt 10:14
Joh 3:5 "utan att var och en blir född av vatten och ande kan han inte ingå i Guds rike."
Apo 16:15 "Lydia lät döpa sig och allt sitt hus" Apo 16:33 "fångvaktaren i Fillippi lät döpa sig och allt sitt folk"
1 Kor 1:14-.."Stefanas och hans familj"
Står inget om varken barn eller pensionärer men "allt" och "familj" betyder ju också barnen!

Varken Jesus, Petrus eller Paulus gör skillnad på ålder och skriver att det bara gäller vuxna.
I Guds förbund med judarna räknades barnen in och omskars som barn, varför skulle vi i det nya förbundet exkludera barnen?!
Varför välja att tolka det som att dopet INTE gäller barnen?

Tänk på att inte tvivla på ditt dop, Louise! Tvivla inte på att du fått dopets gåva - den har du fått av Gud som barn för att Gud vill att barnen ska ingå i hans rike!

Kramar/Anna

Svar: Verkligen jätteroligt att diskutera med dig Anna! Jag har aldrig tidigare ensa funderat över den här frågan men nu inser jag vilken stor och omdiskuterad fråga det är. Jag valde att skriva ett nytt inlägg istället för att svara direkt på din senaste kommentar. Jag är medveten om att jag inte kommenterat alla dina argument än men jag jobbar på det. ;)
Kram
Louise Gunnarsson

2013-05-24 @ 21:51:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0