Jag menar, det är väl bara de som är helt dumma i huvet som kan tro på nån knasig allvetande och dömande Gud som sitter på ett moln och glor ner på oss. Nä, ibland undrar jag också det. ´Då påminner jag mig själv om bland annat dessa sakerna: 

1. Universum kan inte ha blivit till av ingeting! 
Allt som börjar existera kräver att något orsakar dess existens. 0+0=0!!! fatta det!!!? Det är inte 1!!! :P med det menar jag att universum inte kan ha blivit till av sig själv!

2. Världen är för komplicerad för att ha blivit till av en slump!
Jag kan omöjligt tro att universum har blivit till av en slump. Det finns så mycket som, om det hade varit liiite olikt så som det är nu så hade det inte kunnat finnas något levande på jorden. Nu när vi har läst biologi så har jag lagt mer och mer märke till hur avancerad vår natur är! Ta till exempel vatten och dess högsta densitet på 4 grader! vatten är det enda ämnet som inte får högre och högre densitet ju mer det kyls ner. Istället har det sin högsta densitet på fyra grader och om det inte hade varit så så hade det varit svårt för fiskar att leva i vatten. Tänk vad Gud har tänkt till!

3. Utan gud försvinner det mänkliga med människan.
Om universum har blivit till av sig själv, var kommer då våra själar ifrån? det är inget materialistiskt som kan bli till bara sådär. Om inte Gud finns så är människan enbart energi och materia, och det stämmer ju inte! För energi och materia har varken fri vilja, moral eller något inneboende värde.

4. Utan Gud kan vi inte lita på oss själva.
om Gud inte finns är hela människan resultatet av slump och naturlagar. Då är människan inte skapad för att förstå och ta in världen på rätt sätt. Älltså har vi ingen anledning att faktiskt lita på att våra tankar och våra sinnen ger oss en sann bild av verkligheten. Om vi vill lita på oss själva måste vi tro att vi är skapade med syftet att förstå och ta in världen på rätt sätt. Då krävs en skapare med det syftet, och det är Gud.

5. Religös erfarenhet pekar på Gud.
Människor från helt olika tider och kulturer har haft upplevelser av Gud. Miljarder människor världen över tror fortfarande på Jesus. Vad beror det på tror du? Alla de miljonerna kan ju inte vara lättlurade puckon?

6. Bibeln-världens mest sålda bok någonsin! 
Det måste väl finnas en anledning till varför det är den mest lästa boken någonsin. :P Arkeologi, textkritik och andra vetenskaper bekräftar att evangelierna ger oss tillgång till den historiske Jesus. Jesus har påverkat vår historia mer än någon annan människa, och övertygade människor i hans närhet att han var Guds son. Det krävs ganska mycket av en människa för att man ska börja räkna tiden från hans födelse. Han sa att han var Guds son, och människorna som mötte honom trodde honom! Jag menar; om jag sa att jag var guds son (eller dotter höhö) och att jag var felfri, skulle mina kompisar och familj kunna intyga att jag ljög eller var knäpp. De som träffade och kände Jesus, trodde honom när han sa så. Han gjordeockså mirakel för att intyga att han var Guds son!

Bibeln är en pålitlig historisk källa, därför bör vi även ta budskapet om Gud på allvar. Både historien om Jesus och det judiska folket i Gamla testamentet skildras historiskt korrekt.

jahapp xD Vad säger ni? Har någon som läst detta ändrat uppfattning liiiite kanske? ;P

Juste; Jag måste säg att jag har snott det mesta från Credos tidning (a) Martin Helgesson är den rättmätige författaren till en del av detta. ;D

Pusselipusshej <3
//Louise

4 kommentarer

Malin

24 Sep 2009 21:31

Haha, gött lollis, få in litenaturkunskap idet hela också. Det gillar vi :D

Emma

25 Sep 2009 16:26

Oo ja att vi gör :D

Louise

28 Sep 2009 10:55

Vad är litenaturkunskap? (a) xD

Anonym

28 Sep 2009 14:29

lite naturkunskap fattar du väl louise ;P

Kommentera

Publiceras ej