Visdomsord från 2014

Förra året skrev jag ner några tankar om vad jag lärt mig det året. Nedan följer något av de jag lärt mig detta året som jag inte redan skrivit om men som jag tror du kan lära dig av.

 

Love God, love people and love life

För mig är detta meningen men livet. I år har jag lärt mig att de alla hänger ihop. Gud har visat mig mer av hans kärlek för mig och jag har fått en djupare förståelse för hur mycket han bryr sig. Det i sin tur har fyllt på mig med kärlek och energi som naturligt har flödat över till andra. Jag har insett att när jag har spenderat tid med Gud och när jag mår bra så är det väldigt mycket naturligare att hjälpa andra och sprida glädje till dem. Älskar livet gör jag när jag har en bra relation med Gud och andra, så den tredje punkten kommer gratis när de andra två är fungerande.

 

His goodness, not mine

Gud svarar på böner för att han är god, inte för att jag är bra på att be eller för att jag lever ett heligt liv. Gud använder mig för att hjälpa människor, det är inte jag som hjälper honom. Ofta tror jag att Gud inte kommer svara på mina böner för att jag inte känner mig värd bönesvar. Jag känner mig inte bra nog eller rättfärdiga nog för att Gud ska lyssna på mig. Men när vi snackar med Gud måste vi förstå att vi är fullständigt rena i hans ögon och det finns ingen bön vi ber som han inte hör. Han svarar på våre böner för att han är god och för vad Jesus har gjort för oss.

 

I Apostlagärningarna helar Petrus och Johannes en lam man. Petrus säger till folket i 3:12: ”Israeliter, varför är ni förvånade över det här och varför stirrar ni på oss, som om vi av egen kraft eller fromhet hade gjort att han kan gå?” och 4:13: ”När de såg hur frimodiga Petrus och Johannes var och märkte att de var olärda män ur folket, blev de förvånade. Men så kände de igen dem och kom ihåg att de varit tillsammans med Jesus.”

 

The why is more important than the what

När det gäller att leda team finns det inget viktigare än att vara tydlig med varför vi gör vad vi gör. Vi behöver mening för att bli motiverade. Naturligt förklarar vi uppgifter med 1. Vad? 2.Hur? Och i bästa fall 3.Varför? När vi borde börja i andra endan. Stora och lyckade företag som Apple fokuserar på varför, i deras marknadsföring såväl som i motivering av personal. Du kan få med dig vem som helst i ditt städteam om du är tillräckligt passionerad när det gäller meningen med vad ni gör.

 

That's all folks. Tack för att du läser!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Louise! Då var dessa två åren över och det var en fin summering av vad du lärt! Håller med i allt! Ha en underbar jul- och nyår i Thailand med familjen och Schölanders! Tack för alla intressanta blogginlägg genom åren! Många kramar

Svar: Tack Anna! För det är Anna va? Tack själv för all support och kommentarer, det betyder mer än du tror. Jag hörde att vi kanske ska ha en skype-träff med hemgruppen så vi ses väl då! Kram
Louise Gunnarsson

2014-12-15 @ 20:42:19
Postat av: Linnéa

Äntligen!!
Hittade precis hit till din blogg Louise, och äntligen fick man lite insyn i hur det kan se ut därborta i verkligheten. Verkar helt suveränt, även om jag förstår att det många gånger varit prövande genom resans gång. Får jag fråga hur det kom sig att du började? Och trots att jag är medveten om att det kan vara en känslig fråga, undrar jag även hur det varit möjligt för dig att få ihop det ekonomiskt och vad hela kalaset kan ha gått på under ett år? Har själv varit grymt sugen under flera års tid, men just den sistnämnda punkten har väl varit det största kruxet att få till, så därför hade det varit super att få höra lite ifrån någon som vet säkert hur det faktiskt kan se ut.
Allt gott, & tack snälla för toppenläsning!

Svar: Hej Linnéa! Tyvärr är jag inte så aktiv på bloggen längre, så det blev ett väldans sent svar, ledsen för det. Men jag svarar jättegärna på frågor! :)
Hur kom det sig att jag började? Nu i efterhand känns det mer som att Gud lurade dit mig än att jag planerade det. Men mitt resonemang gick runt att jag ville gå bibelskola, gärna resa och jag älskade att dansa så när jag hittade kombinationen av de tre delarna i ett paket så kändes det klockrent. Jag ville ge Gud en ärlig chans och satsa 100 % på honom och kände att det skulle bli "lättare" att göra det på en ny plats.

Pengarna ja. Det suger lite. Men för mig löste det sig på något konstigt vis. Mina föräldrar hjälpte en hel del, jag jobbade i Australien och andra året fick jag CSN. De ger alltså vanligtvis inte ut studiebidrag för första året på skolan.

Tack själv Linnéa! Alltid spännand enär folk läser och är intresserad. Fråga gärna mer! Skriv till mig på [email protected] för snabbare svar. :)

Kram!
Louise Gunnarsson

2015-02-10 @ 18:05:53
URL: http://ifyoulookthroughmyeyes.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0